Nieuws
Photo of author

Welk voertuig is het slechtst voor het klimaat? De scooter, motor, auto, of de fiets?


Het klinkt als een gemakkelijke vraag, die Piet stelde, maar dat is het niet. Want over welke auto hebben we het precies? En welke motor? Nemen we ook het productieproces van het voertuig mee, of laten we dat achterwege en kijken we alleen naar het verbruik als hij rondrijdt?

Fijnstof en stikstofoxide

Bij de uitstoot van CO2 gaat het eigenlijk om veel meer dan alleen het rijden op de weg. “Daarnaast geldt ook nog dat als een scooter of auto mogelijk weinig CO2 uitstoot, hij nog altijd wel veel fijnstof of stikstofoxide kan uitstoten. Dan is het dus nog altijd vervuilend”, zegt woordvoerder Paul de Waal van Bovag.

Ook een vraag over het klimaat? Stel hem hier:

Genoeg redenen om dit artikel misschien helemaal niet te schrijven, maar we doen het toch. Het blijft namelijk wel een interessante vraag die Piet stelt. Welk vervoersmiddel stoot nou het meeste uit? We doen een poging.

Appels met appels vergelijken

Om de vraag zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden en appels met appels te vergelijken, proberen we alles zoveel mogelijk gelijk te trekken. Wat we daarom in dit stuk vergelijken:

  • een gemiddelde auto die rijdt op benzine
  • een gemiddelde motor die rijdt op benzine
  • een gemiddelde scooter die rijdt op benzine

Om de vergelijking te kunnen maken, kijken we toch alleen naar het verbruik bij het rijden. Die cijfers komen verderop in dit stuk. De CO2 die vrijkomt bij het productieproces van het voertuig, verschilt enorm per vervoermiddel.

Diesel verdwijnt langzaam

Paul de Waal van Bovag weet dat de CO2 die vrijkomt bij het maken van een elektrisch vervoermiddel bijvoorbeeld een stuk hoger ligt dan bij een benzine- of dieselvoertuig. Toch is de uitstoot van bijvoorbeeld een elektrische auto uiteindelijk een stuk lager. De Waal: “Vaak moet je een paar jaar rijden voordat je elektrische auto duurzamer is voor het klimaat. Na die paar jaar gaat het hard en ga je echt CO2-winst boeken.”

Elektrisch is dus uiteindelijk beter voor het klimaat, tot zover de open deuren. Diesel zal voor een deel uit het straatbeeld verdwijnen. Daarom kijken we naar benzine.

Gemiddelde uitstoot

Appels met appels, benzine met benzine vergelijken. Wat voor een auto geldt: “Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij”, meldt de ANWB. Maar een grote Range Rover gebruikt nogal wat meer dan een Fiat Punto. We zoeken de gemiddelde uitstoot, en daarvoor moeten we bij onderzoeksorganisatie TNO zijn.

TNO deed onderzoek naar emissies van voertuigen en schreef daar uitvoerige rapporten over. De echte liefhebber kan op deze pagina grasduinen in alle emissiecijfers van allerlei soorten voertuigen, maar dat gaat voor deze klimaatvraag te ver. Wij vroegen de gemiddelde CO2-emissie op van de moderne personenauto, de zware motorfiets en de scooter. Dit is het overzichtelijke plaatje, de uitstoot wordt weergegeven in gram CO2 per kilometer.

Moderne personenauto

Uitstoot in de stad: 196 gram per kilometer
Uitstoot op een buitenweg: 125 gram
Uitstoot op de snelweg: 156 gram

Zware motorfiets

Uitstoot in de stad: 136 gram per kilometer
Uitstoot op een buitenweg: 90 gram
Uitstoot op de snelweg: 104 gram

Scooter

Uitstoot in de stad: 50 gram per kilometer
Uitstoot op een buitenweg: 49 gram

Tot zover de berekeningen, die in het voordeel lijken van de scooter. De scooter stoot duidelijk het minste CO2 uit. Maar klimaatspecialist van RTL Nieuws Bart Verheggen heeft een flinke kanttekening, die Paul de Waal van Bovag eerder ook al had: “Qua overige vervuiling zijn het echt ongelooflijke ondingen. Er komt heel veel fijnstof bij vrij.”

Elektrisch

Qua CO2 is de scooter de winnaar. In z’n algemeenheid zegt Verheggen, hadden we mogelijk al een stuk lager kunnen zitten qua uitstoot van CO2. “Maar we hebben de vooruitgang in mobiliteit vooral gebruikt om vervoermiddelen groter, zwaarder en luxer te maken. De technologische vooruitgang is niet gebruikt voor het milieu.”

De innovatie in het verleden had dus duurzamer ingezet kunnen worden, al geldt dat volgens Verheggen niet voor de elektrische mobiliteit, die de laatste jaren een vlucht neemt. “Dat is echt van een andere orde. Het is echt een andere technologie, een revolutie in plaats van een evolutie. Elektrische mobiliteit is echt vele malen efficiënter.”

Fiets

Maar er is één vervoermiddel dat écht enorm efficiënt is. Verheggen sluit af met een ode aan de fiets. “De fiets is waanzinnig. Als je de energie van ons voedsel omrekent naar benzine, fietsen we 1 op 500. Fietsen is ook efficiënter dan de meeste andere manieren van voortbewegen die we in de natuur zien.”

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5393373/wat-de-uitstoot-van-een-scooter-motor-auto-en-fiets