Nieuws
Photo of author

De kracht van een huisstijl. Zo maak je van bedrijf een herkenbaar merk


Wat is een huisstijl?

Een huisstijl, ook wel ‘corporate identity’ genoemd, is de visuele presentatie van een organisatie. Het omvat visuele elementen zoals het logo, kleuren, lettertypes, fotografie en indeling. Deze elementen verhogen de herkenbaarheid van het bedrijf of merk en bieden een differentiatie ten opzichte van concurrenten.

De huisstijl is de manier waarop een bedrijf zich naar buiten toe presenteert. Een herkenbare huisstijl zorgt ervoor dat mensen hun positieve associatie met het merk beter onthouden.

Waarom is een goede huisstijl belangrijk?

Een goede huisstijl zorgt voor professionaliteit, schept vertrouwen bij potentiële klanten en onderscheidt je van de concurrentie.

Een huisstijl zegt veel over de identiteit die je wilt uitstralen. Het biedt consistentie in alle communicatie-uitingen, waardoor klanten je bedrijf gemakkelijker herkennen en onthouden.

Voorbeelden van een goede huisstijl

Een nieuwe huisstijl ontwerpen vraagt voorbereiding. Het is het verstandig om naar goede huisstijlen van andere bekende bedrijven te kijken:

  • Airbnb: Airbnb’s “belong anywhere” slogan en hun vernieuwde logo is een huisstijl die een verenigde gemeenschap symboliseert. Hun visuele identiteit is modern, internationaal en benaderbaar, wat hun merk warm, boeiend en uitnodigend maakt.
  • Spotify: Spotify’s overgang van een muziekstreamingsplatform naar een wereldwijd entertainmentmerk werd ondersteund door een nieuwe huisstijl met een nieuwe visuele identiteit. Hun minimalistische ontwerp en de primaire kleuren geven het merk een eigen karakter dat je meteen herkent.


Uit welke onderdelen bestaat een huisstijl uit?

Een huisstijl bestaat uit verschillende onderdelen, die samenkomen in een brandbook, ook wel huisstijl handboek genoemd. Je vindt er de onderstaande elementen:

Logo

Het logo is een belangrijk onderdeel van de huisstijl en moet origineel, herkenbaar en tijdloos zijn.

Typografie

Dit omvat de lettertypes en stijlen die worden gebruikt in alle communicatie-uitingen. Een bedrijf kan verschillende lettertypes hebben die de boodschap en het verhaal in dezelfde stijl overbrengen.

Kleur

Kleuren roepen emoties op en spelen een belangrijke rol in je visuele uitstraling. Het is mogelijk om verschillende kleurtypes (fonts) te gebruiken, zolang ze de boodschap en de waarden van je merk versterken.

Brand voice

De brand voice is de unieke stem van je merk waarin ook de waardes waar je als bedrijf voor staat besloten zitten. De stem van je merk roept een bepaald gevoel op bij de doelgroep. Het is niet alleen wat je zegt, maar vooral welk gevoel het oproept bij de ontvangers. C’est le ton qui fait la musique. Zorg dat de stem van je merk past bij je gewenste imago en de doelgroep die je wilt bereiken.

Tone of voice

De tone of voice is de manier waar je voor kiest om die stem van je merk tot uiting te laten komen. Denk hierbij aan woordkeuze, communicatiestijl en de emotionele ondertoon. Brand voice en tone of voice zijn met elkaar verweven

Storytelling

Echte verhalen verbinden je met de doelgroep. Waarom besta je, wat ging eraan vooraf en wat vertegenwoordigt je bedrijf? Goede storytelling kan een emotionele band met je publiek creëren en de waarden van je merk versterken.

Communicatiestijl

Dit gaat over de manier waarop je merk interacteert met je doelgroep, zowel visueel als in tekst. Een duidelijke communicatiestijl zorgt voor consistentie en vertrouwen bij je doelgroep.

In 7 stappen een sterke huisstijl ontwikkelen

Klaar om te beginnen aan de ontwikkeling van je merkidentiteit? Het ontwerpen van een huisstijl doe je in 7 stappen:

  1. Bepaal wat je wilt uitstralen: Begin met het vaststellen van de kernwaarden en de missie van je bedrijf. Dit vormt de basis van een goede huisstijl en laat zien hoe je wilt dat je merk overkomt bij consumenten.
  2. Analyseer je concurrentie: Door te kijken naar wat je concurrenten doen, krijg je inzicht in markttrends en kun je bepalen hoe je je kunt onderscheiden.
  3. Kies voor maatwerk of een template: Maatwerk biedt een unieke en sterke identiteit, terwijl templates goedkoper zijn, maar mogelijk minder onderscheidend.
  4. Bepaal je budget: Maak duidelijk wat je bereid bent te investeren in je nieuwe huisstijl. Dit helpt bij de keuze van een bureau of een ontwerper door wie je je huisstijl laat ontwerpen en zorgt voor realistische verwachtingen.
  5. Werk samen met professionals: Een ervaren ontwerper die een goede huisstijl ontwikkelt kan expertise bieden om je merk naar een hoger niveau te tillen.
  6. Implementeer je huisstijl in alle communicatie-uitingen: Zorg voor consistentie in alle materialen, van je visitekaartje tot website, om een herkenbaar imago op te bouwen.
  7. Huisstijl blijven ontwikkelen: Regelmatige updates van je huisstijl zorgen ervoor dat je merk relevant blijft. Zorg er wel voor dat je consistent blijft met je kernidentiteit.

Hoeveel kost een huisstijl laten ontwerpen?

De kosten van het ontwerp van een eigen huisstijl variëren sterk afhankelijk van je behoeften en wie je inhuurt. Beginnende ontwerpers vragen tussen de € 700 en € 1300, terwijl ervaren ontwerpers tussen de € 1820 en € 2500 vragen. Ontwerp- en reclamebureaus, die een breder scala aan diensten aanbieden, kunnen kosten van meer dan € 3500 in rekening brengen.

https://www.dezaak.nl/marketing-sales/branding/de-kracht-van-een-huisstijl-zo-maak-je-van-bedrijf-een-herkenbaar-merk/

Leave a Comment