Elektrificatie biedt kansen voor duurzaam en goedkoop transport, maar loopt vaak vast op stroomtekorten. ‘Slim energiebeheer en batterijen kunnen dit doorbreken’, aldus de adviseurs van duurzame energieoplossingen JansZon.
Elektrificeren is onder meer het vervangen van diesel trucks door E-trucks of het plaatsen van laadpunten voor elektrische auto’s van personeel. De redenen om te elektrificeren zijn divers:
- Transport in zero-emissiezones met E-Trucks
- Milieuvoordelen bereiken, CSRD doelstellingen, CO2 reductie
- Merk en imago-reputatie of aan de eisen van uw klant voldoen
- Gebruik maken van subsidies zoals AanZET (vanaf 30 sept 2025)
- Kosten voor transport verlagen door eigen stroom te verbruiken of HBE’s, hernieuwbare brandstofeenheden te benutten.
De verborgen uitdaging: Voldoende stroom voor elektrificatie
Om te elektrificeren wordt vaak besloten om de trucks en busjes te vervangen door elektrische trucks of busjes. Zeker nu er weer een aantrekkelijke subsidie aankomt.
Naast het selecteren en aanschaffen van E-trucks en busjes ontstaat vaak een grote uitdaging: is er voldoende stroom beschikbaar om ze te laden? Soms is snel laden noodzakelijk, terwijl het in andere gevallen de hele nacht mag duren.
De oplossing lijkt eenvoudig: aan de netbeheerder (bijvoorbeeld Liander) vragen om meer stroom, oftewel een grotere net-aansluiting, Dit is helaas vrijwel niet mogelijk en u heeft vast gehoord van netcongestie: simpel gezegd, er is niet voldoende stroom voor veel uitbreidingen of voor nieuwe aansluitingen. Deze beperking zorgt ervoor dat het elektrificeren niet kan plaatsvinden.
Is de oplossing dan om meer stroom op te wekken, een groter zonne-energiesysteem, of misschien wel solar-carports boven de auto’s? Dit zal zeker helpen, hoewel het in de winter met een geringe opbrengst niet veel bijdraagt.
Mogelijke oplossingen: batterij en energiebeheer
Een oplossing kan zijn het plaatsen van een batterij (ook wel ESS genoemd). Deze kan in het weekend worden opgeladen om de opgeslagen energie gedurende de week te gebruiken, of worden ingezet om enkel piekbelastingen op te vangen. Daarnaast biedt de batterij nog andere mogelijkheden, zoals het opslaan van goedkope stroom en het optimaal benutten van een dynamisch energiecontract.
De oplossingen zijn er, maar deze zijn niet eenvoudig te bepalen. Het is essentieel om de huidige stroomhuishouding te begrijpen:
- Welke verbruikers zijn er en welke verbruikspatronen zijn er?
- Welke beperkingen zijn er t.a.v. de netaansluiting?
- Hoeveel kan er maximaal verbruikt worden?
- Hoeveel stroom levert het zonnesysteem en wanneer?
En wat zijn de toekomstplannen? Groei in de operatie en daarmee een behoefte aan meer stroom? Misschien van het gas af?
Wat we veel zien is een toename van AC-laders, dit zijn de laadpalen voor auto’s. Ze gebruiken bij elkaar soms best veel stroom en hebben een grote impact op de stroomhuishouding. De grootste impact is het laden van E-trucks: deze moeten vaak sneller en met meer vermogen geladen worden. Een of twee DC-laders, de snelladers voor E-trucks, kunnen snel meer stroom verbruiken dan de netaansluiting aankan. Dit zorgt voor grote problemen in de operatie en kan een ‘showstopper’ zijn bij de wens om te elektrificeren.
Het is noodzakelijk om de stroomhuishouding goed te analyseren: de huidige situatie maar vooral ook verschillende toekomstscenario’s. De toekomstscenario’s kunnen we simuleren en in de simulaties bepalen wat er wel of niet mogelijk is. We kunnen in de simulator Batterijen (EES of BESS genoemd) toevoegen en bepalen welke omvang van de batterij past bij een bepaald scenario.
Van analyse tot uitvoering: het Energie-adviesproject
Een ‘Energie-adviesproject’ kan de analyse uitvoeren en erbij kijken naar strategische aspecten die de scenario’s bepalen. Er worden technische oplossingen uitgewerkt tot aan tekeningen waarin de laadinfrastructuur en de batterijen worden uitgewerkt. De technische oplossingen geven aan welke componenten of aanpassingen er gedaan kunnen worden. Als laatste wordt in het Energie-adviesproject een economische analyse uitgevoerd: wat kost stroom nu?, wat zijn de transportkosten? De investering, wat kost dat en levert het iets op?
Het energie-adviesproject levert een rapportage op waarin de conclusies en aanbevelingen zijn uitgewerkt: het is een leidraad waarmee een laadinfrastructuur voor E-Trucks wel gerealiseerd kan worden met een beperkte netaansluiting of andere net congestieproblemen.
JansZon uit Amsterdam is gespecialiseerd in energieoplossingen voor vastgoed. JansZon’s adviseurs leveren al vijftien jaar realistisch en praktisch advies.
JansZon: Energieoplossingen voor vastgoed
email: info@janszon.nl
telefoon: 020 – 262 0009