Google Keyword Planner gebruiken: 5 handige tips

Google Keyword Planner gebruiken: 5 handige tips

Wil jij weten hoe je Google Keyword Planner kunt gebruiken voor je SEO campagne? Veel website-eigenaars zijn wel bekend met de Google Keyword Planner. Dit is een handige tool waarmee je zoektermen kunt vinden die je op je website kunt gebruiken. Hoe haal je nu het meeste uit de Google Keyword Tool? Wij delen hieronder vijf handige tips.

Inhoud

1. Geef de url van je website op

Bij het ontdekken van nieuwe zoektermen met de Google Keyword Planner kun je ook de url van je website opgeven. Niet veel mensen maken hier al gebruik van, maar het is zeker een handige optie. Hiermee maak je de zoekresultaten specifieker. De tool gaat dan op zoek naar zoektermen die goed bij jouw website passen. Andere zoektermen die minder passend zijn worden weg gefilterd.

2. Let op de concurrentie

Helaas staren we ons nog vaak genoeg blind op het aantal maandelijkse zoekopdrachten van een bepaalde zoekterm. Als dit erg hoog is en de zoekterm relevant is, zijn we geneigd om al snel deze zoekterm te kiezen. Het is echter ook belangrijk om te letten op de concurrentie die je hebt bij deze zoekterm.

Bij populaire zoektermen is de concurrentie vaak hoog. Als jij dan alleen een redelijk lang blogartikel schrijft met deze zoekterm en enkele backlinks opbouwt, behaal je waarschijnlijk geen toppositie. Soms kan het echter wel interessant zijn om te proberen te ranken op een populaire zoekterm, mits deze zoekterm echt relevant is. Je moet er dan ook tijd en moeite in willen steken om hoog te scoren.

Om te bepalen hoeveel moeite je hier in moet steken, kun je kijken naar de websites die op de drie eerste plaatsen staan op deze zoekterm. Check hoeveel backlinks zij hebben, zodat je weet hoeveel jij er zelf moet verzamelen om hierboven te komen staan.

Wil je liever op de kortere termijn topposities in de zoekmachines behalen? Dan kun je beter kiezen voor zoektermen met een lage concurrentie. Hier kun je eventueel ook op filteren. Wel hebben deze zoektermen vaak veel minder maandelijkse zoekopdrachten. Je krijgt dus niet ineens ontzettend veel websitebezoekers als je met bij een van deze zoektermen bovenaan staat. Als je echter een toppositie hebt bij enkele tientallen minder populaire zoektermen, nemen je bezoekersaantallen toch al heel wat toe.

3. Check het voorgestelde bod

Waar website-eigenaren vaak niet echt naar kijken bij het kiezen van zoektermen voor hun SEO is het voorgestelde bod voor onderaan en bovenaan de pagina. Ze denken immers dat ze dit niet hoeven te weten, omdat ze op dat moment niet op zoek zijn naar advertentiemogelijkheden.Je hebt echter zeker wel iets aan het voorgestelde CPC bod bij het zoeken naar de beste zoektermen voor je SEO.

cost per click

Hieraan kun je namelijk zien wat adverteerders ongeveer bereid zijn om te betalen voor een bepaalde zoekterm. Ze doen natuurlijk alleen een hoog bod als ze veel winst maken op deze zoekterm. De kans is dus groot dat de conversie en/of het gemiddelde aankoopbedrag bij een zoekterm met een hoog voorgesteld CPC hoger is dan bij een zoekterm met een laag bod. Zo kun je inschatten of het ranken op een bepaalde zoekterm jou veel gaat opleveren.

Er is trouwens ook een filter waarmee je een minimaal voorgesteld CPC bod kunt opgeven. Zo kun je alle zoektermen met lagere biedingen wegfilteren, waardoor je makkelijker de juiste zoektermen vindt.

4. Bekijk welke zoektermen je concurrenten gebruiken

Het ontdekken van nieuwe zoektermen door zoekwoorden in te vullen is waarschijnlijk wel de meest gebruikte functie in de Google Keyword Tool. Maar weet je dat je het ook heel goed kunt gebruiken om te zien wat je concurrenten doen? Je kunt natuurlijk zelf veel tijd besteden aan een goed zoekwoordenonderzoek, maar je kunt ook gewoon kijken naar de zoektermen waar je concurrenten op scoren.

Dit doe je door in de Google Keyword Planner bij ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’ te klikken op ‘Beginnen met een website’. Hier vul je de website van een van je concurrenten in. Vervolgens laat de Google Keyword Tool welke zoektermen gerelateerd zijn aan de content op de website van je concurrent.

5. Geef uitsluitingszoekwoorden op

Een goede manier om de resultaten van de zoekwoordenplanner specifieker is uitsluitingszoekwoorden opgeven. Dit zijn zoekwoorden waarvoor je juist geen suggesties wilt ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan zoektermen zijn waarmee je niet geassocieerd wilt worden, maar ook zoektermen die je al eens hebt gebruikt. Je hoeft deze zoektermen dan niet zelf uit de lijst te halen, waardoor je tijd bespaart.

Wil je de Google Keyword Planner gebruiken voor je seo campagne, maar kom je er niet helemaal uit na het lezen van dit artikel? Vraag ons gerust om hulp of vraag ons een goed zoektermonderzoek te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *