Google Passage Ranking en SEO

Google Passage Ranking en SEO

Eind 2020 bracht Google het nieuws dat er een nieuwe zoektechnologie in de pijplijn zit: Google Passage Ranking. Deze technologie van Google beïnvloedt zo’n 7% van alle zoekopdrachten. Mocht je je nu afvragen of dat veel is: de Google Penguin-update had maar invloed op zo’n 3% van alle zoekopdrachten.

Wat is Google Passage Ranking?

Eigenlijk is het heel simpel: Google gaat meer letten op ‘passages’ van je content. Waar Google een pagina eerder in zijn geheel bekeek, worden individuele passages nu belangrijker. Dat kan betekenen dat jouw ijzersterke alinea over waarom bananen krom zijn ineens door Google wordt opgepikt, ook als die alinea in een artikel staat dat voor de rest niet zo boeiend is. Een epistel over het wel en wee van de banaan door de eeuwen heen bijvoorbeeld, of een ander onderwerp waar niemand van wakker ligt of op zoekt.

Let’s go bananas! Dit doet Google Passage Ranking

In de praktijk betekent Google Passage Ranking dat je als zoeker nóg sneller een kant-en-klaar antwoord op je zoekvraag voorgeschoteld krijgt.

Om bij het bananenvoorbeeld te blijven: zonder Google Passage Ranking zou je op je vraag ‘waarom zijn bananen krom?’ verschillende pagina’s in de zoekresultaten voorgeschoteld krijgen. Op die pagina’s denkt Google het antwoord op je vraag gevonden te hebben.

Met Google Passage Ranking heeft Google inzicht in welke passage op welke pagina het antwoord op jouw vraag geeft. Dat betekent dat je direct een passage van een website in de zoekresultaten kan zien verschijnen. Je krijgt het antwoord dus direct voor je neus, je hoeft niet meer door te klikken.

Zo ziet Google Passage Ranking eruit

In dit voorbeeld van Google met een zoekvraag over uv-glas zie je duidelijk het verschil in hoe de zoekresultatenpagina eruitziet voor en na Google Passage Ranking:

Google blog

Zoals je ziet, is wearshade.com van de #1-positie verstoten door doityourself.com. Misschien geeft de pagina van wearshade.com wel veel uitgebreidere info, maar doityourself.com wint het hier toch: die heeft een duidelijke, afgebakende passage met een volledig antwoord op de zoekvraag. Die passage kan 1-op-1 worden getoond door Google. Google blij, zoeker blij.

Hoe houd ik rekening met Google Passage Ranking?

Heel eerlijk: als je je content al goed op orde hebt voor SEO, is het eigenlijk niet nodig om die content te optimaliseren voor Google Passage Ranking. Je hebt dan namelijk al content die

  • De gebruiker centraal stelt
  • Google duidelijk ‘richtingaanwijzers’ geeft om je content te begrijpen (denk aan een duidelijke indeling, META-tags, een goede sitestructuur, een doordachte interne linkstructuur)

Maar: om nog meer kans te maken op goede rankings met Google Passage Ranking, doe je er goed aan om je website nog eens onder de loep te nemen op een paar specifieke SEO-punten.

Stap 1: Ordnung muss sein

Onze oosterburen zijn er berucht om: hun hang naar orde.

Kijk even op z’n Duits naar je website: hoe geordend is je content? Is al je content nog waardevol voor je website? Staat alles op een logische plek? Dit is natuurlijk op siteniveau belangrijk, maar door Google Passage Ranking wordt dit nu ook nog belangrijker op paginaniveau.

Kijk dus nog een kritisch naar de indeling van je pagina’s. Is de structuur logisch? Behandel je een onderwerp stap voor stap, in losse secties? Gebruik je je tussenkoppen, dus je H2’s, H3’s, H4’s etc. consequent? Kun je een structuur nog verduidelijken door meer tussenkoppen in te voegen? Geven je tussenkoppen duidelijk aan waar iedere alinea over gaat?

Onthoud: dankzij Google Passage Ranking heeft iedere losse alinea nu het potentieel om te ranken. Als je nu dus teksten optimaliseert, besteed dan ook aandacht aan de optimalisatie per alinea of sectie. Vraag je af: geeft deze alinea of sectie een duidelijk, volledig antwoord op een (sub)vraag?

Dus: een beetje chaos op je website is niet erg, zolang die chaos maar German style is. Ordnung muss sein!

Pinterest

 

Stap 2: Ga voor alles-in-1-pagina’s

Soms raak je online op een pagina verzeild waar al-les opstaat over een bepaald onderwerp. Alles over bananen bijvoorbeeld, of alles over hangoorkonijnen.

Laten we even bij die hangoorkonijnen blijven hangen. Stel: jij hebt zo’n superuitgebreide hangoorkonijnenpagina. Daarop behandel je onder andere in een alinea de vraag: hoe goed hoort een hangoorkonijn eigenlijk? Misschien heeft je concurrent echter een blog die maar 350 woorden telt, maar die wel alleen maar ingaat op de vraag of hangoorkonijnen eigenlijk wel goed kunnen horen.

Vóór Google Passage Ranking was het niet onwaarschijnlijk dat Google de pagina van je concurrent op een hogere positie zette in de SERPs van de zoekopdracht ‘hoe goed hoort een hangoorkonijn’. Want: die blog gaat in zijn geheel over de zoekvraag en jouw pagina niet.

Met Google Passage Ranking kan Google ineens meer oren hebben naar jouw content. Jouw monsterpagina rankt dan boven de blog van de concurrent. Want wat blijkt: die passage van jou over hoe goed een hangoorkonijn hoort, die is gewoon erg sterk.

Dus: Google hield al van pagina’s met uitgebreide content, maar met Google Passage Ranking heeft zo’n pagina, met z’n losse passages, nog extra rankingkans.

Samenvatting: meer kans om hoger te ranken met Google Passage Ranking

De belangrijkste boodschap van deze blog: Google Passage Ranking geeft je nog meer kans om hoger te ranken met je website. Vóór Google Passage Ranking maakte iedere pagina kans, met Google Passage Ranking maakt iedere passage kans.

Heb jij wel oren naar hogere rankings? Neem dan je websitecontent onder de loep, passage voor passage. Lees die passages eens los van de rest van de pagina: is zo’n passage een duidelijk geheel over één subonderwerp?

Nóg meer rankingkans: Heers how!

Zie je door de chaos de orde niet meer op je website? Of wil je het in één keer écht goed aanpakken en je website helemaal op je doelgroep insteken, passage voor passage?

Heers heeft als seo copywriter hét contentspecialisme in huis om jouw website van converterende content te voorzien. Duitse orde gewenst? Kein problem. Een contentstrategie laten opstellen om te zien waar je staat en wat er beter of uitgebreider kan? Yes sir. Meer slagkracht met iedere maand een goede, inhoudelijke blog? Tuurlijk. Advies om beter te ranken met je bestaande content? Consider it done.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *