Stappenplan: content backlinks verzamelen – Linkbuilding Masters

Stappenplan: content backlinks verzamelen – Linkbuilding Masters

Content backlinks verzamelen is ontzettend belangrijk voor je SEO. Vaak vinden we het echter moeilijk om dit te doen. Je website gaat ook wel hoger scoren met bijvoorbeeld alleen een linkbuilding pakket, maar content backlinks zijn zeker een goede aanvulling. Maar hoe verzamel je dit soort backlinks? Wij hebben een handig stappenplan voor je gemaakt.

Inhoud

Stap 1: Schrijf op voor welke pagina’s je content backlinks wilt

De eerste stap bij het verzamelen van content backlinks is opschrijven voor welke pagina’s je een backlink wilt  Je gaat straks namelijk zoeken naar websites die relevant zijn aan deze pagina’s. Het is altijd slim om sowieso een aantal content backlinks te verzamelen die verwijzen naar je homepage.

Hoe kies je nu verder uit voor welke pagina’s je een content backlink wilt? Dat is eigenlijk heel simpel. Je kunt hiervoor het beste pagina’s kiezen die al redelijk hoog ranken op populaire zoektermen. Als deze pagina’s een paar plekken stijgen, krijg je waarschijnlijk direct al veel meer bezoekers. Pagina’s die lager ranken in de zoekmachines, komen met een paar backlinks misschien niet eens op pagina één te staan. Je krijgt dan misschien wel iets meer bezoekers op deze pagina’s, maar niet ineens een stuk meer.

Daarnaast kun je jezelf ook afvragen welke pagina’s volgens jou hoger zouden moeten ranken. Dit zijn pagina’s die voor jou meer waarde hebben. Denk bijvoorbeeld aan product- of categoriepagina’s, pagina’s om leads te verzamelen of pagina’s die over het algemeen het beste converteren.

Stap 2: Bedenk welke anchor teksten je wilt

De tweede stap is bedenken welke anchor teksten je wilt. Een anchor tekst is de zichtbare tekst waaronder de link staat. Dat kan bijvoorbeeld ‘op deze website’ of ‘hier’ zijn, maar het kan ook een heel andere tekst zijn. Zoekmachines gebruiken de anchor teksten om te bepalen waar de pagina waarnaar wordt verwezen over gaat.

Je kunt je voorstellen dat anchor teksten als ‘op deze website’ je niet hoger laten scoren op je zoektermen. Het is veel beter om je zoektermen in de anchor teksten te verwerken. Blijf hier echter wel in variëren, zodat het voor de zoekmachines nog steeds natuurlijk over komt. Naast anchor teksten met je belangrijkste zoektermen kun je ook anchor teksten met synoniemen, algemene teksten als ‘op deze website’ en de url van je website of pagina gebruiken.

Stap 3: Maak een lijst met potentiële linkpartners

Nu kun je op zoek gaan naar potentiële linkpartners. Maar hoe vind je die? Je kunt het beste eerst bepalen welke content backlinks er in het algemeen voor zorgen dat je website beter vindbaar wordt. Het gaat hierbij dus niet om je vindbaarheid in de zoekmachines, maar je vindbaarheid via andere websites. Hier krijg je dan ook direct bezoekers uit en de backlinks zijn logisch.

Stel dat je dekbedden verkoopt. Dan kan het goed zijn om een content backlink te laten plaatsen in een top 10 lijst met de beste dekbedden. Ook kun je kijken of je een gastblog mag aanleveren voor een website die matrassen of boxsprings levert. Dit soort backlinks leveren vaak al direct meer bezoekers op en de websites zijn ook relevant.

Verder kan je op zoek gaan naar populaire bedrijven en bloggers in jouw branche. Je kunt hen aanbieden om een gastblog aan te leveren. Bloggers staan er vaak ook wel voor open om een product of dienst van jou te reviewen. Ze plaatsen dit review dan op hun blog met een backlink van jouw website. Ook kun je bloggers vragen om een winactie te organiseren op hun blog met een van jouw producten of diensten.

Het hoeft dus helemaal niet zo moeilijk te zijn om goede linkpartners te vinden. Probeer wel in één keer een lijst te maken met minimaal honderd websites. Stel dat twintig procent hiervan een backlink voor je wil plaatsen, dan heb je twintig backlinks verzameld. Het is aan te raden om ongeveer drie tot vier backlinks per week te plaatsen. Met twintig backlinks kun je dus ongeveer zes weken vooruit.

Stap 4: Schrijf enkele standaard e-mails

Om het jezelf een stuk makkelijk te maken, kun je het beste eerst een aantal standaard e-mails schrijven. Voor elk soort voorstel dat je wilt gaan doen schrijf je een standaard e-mail. Zo schrijf je bijvoorbeeld een standaard e-mail met een voorstel om een gastblog aan te leveren en een standaard e-mail voor het organiseren van een winactie.

Stap 5: Check de website van de linkpartner

Het is niet slim om potentiële linkpartners alleen maar een standaard e-mail te sturen. Je kunt zeker wel gebruik maken van je standaard e-mails, maar maak ze wel wat persoonlijker. Hiervoor kijk je eerst goed naar de website van de linkpartner. Over welke onderwerpen heeft het bedrijf of de blogger nog niet geschreven? Welke onderwerpen kunnen nog wat meer uitgediept worden? Kun je winacties of reviews vinden op het blog?

Stap 6: Doe een (semi) persoonlijk voorstel

Nu je wat meer informatie hebt, kun je een (semi) persoonlijk voorstel doen. Vermeld altijd de naam van de persoon die je mailt of de bedrijfsnaam. Begin je mail met een compliment en leg uit waarom je denkt dat jullie goed kunnen samenwerken.

persoonlijk voorstel

Heb je winacties of reviews op het blog gezien? Dan staat dit bedrijf of deze persoon waarschijnlijk ook wel open voor meer winacties of reviews. Je kunt dan voorstellen om samen een winactie te organiseren of gratis een product of dienst te leveren in ruil voor een review.

Als dit niet op de website staat of als je sowieso liever een gastblog stuurt, kun je een voorstel doen om een gastblog aan te leveren. Bedenk titels voor drie onderwerpen die je in de vorige stap hebt uitgezocht en vermeld deze in je e-mail. Laat de linkpartner zelf een onderwerp kiezen.

Stap 7: Controleer of de backlink goed is geplaatst

Als de linkpartner akkoord is gegaan met je voorstel, moet jij natuurlijk eerst leveren. Dit aan een product of dienst zijn voor de winactie of review of een gratis gastblog. Zodra je dit hebt gedaan en de linkpartner geeft aan het artikel en de content backlink te hebben geplaatst, is het belangrijk om dit te controleren.

Check of de link werkt en naar de juiste pagina linkt en controleer of de juiste anchor tekst is gebruikt. Ga ook na of de content backlink dofollow of nofollow is. Is er iets niet goed aan de backlink? Neem dan contact op met de linkpartner en vraag of hij / zij dit kan veranderen.

Koop je liever content backlinks voor je linkbuidling campagne? Wij leveren content backlinks op PBN’s en op echte blogs.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *